donderdag 6 november 2014

Crispy roomvlaai




Het was al weer enige tijd geleden dat ik iets gebakken heb. Onze verjaardagen van afgelopen weekend gaven dan ook een mooie gelegenheid om weer eens wat tijd in de keuken door te brengen.
De keus viel uiteindelijk op een appeltaart en een eigen versie op een roomvlaai. Hiervoor heb ik diversen recepten met elkaar gecombineerd tot een heerlijke romige vlaai, die heel goed in de smaak viel bij de gasten.



  
Vlaaibodem:
200 gram bloem
100 ml melk
7 gram gedroogde gist
1 ei
30 gram roomboter
60 gram suiker
Snuf zout

Mascarponeroom:
125 gr mascarpone
60 gr suiker
1 ei
half zakje vanille suiker        
1 el bloem
2-3 lepels melk

250 ml slagroom
2 eetlepels suiker

Victoriabeslag:
60 gram hazelnoten, gehakt
60 gram amandelschaafsels
120 gram suiker
2 eiwitten

Vlaaibodem:
Meng voor het vlaaideeg de aangeven ingrediƫnten en kneed dit tot een soepel deeg. Laat het deeg, in een afgedekte kom, circa 30 minuten rijzen.

Mascarponeroom:
Meng de mascarpone met de ingrediƫnten. Verwarm de oven voor op 190 C.
Rol het deeg dun uit en bekleed de vorm ermee. Giet de mascarponeroom erin en bak de vlaai in 30 minuten gaar.

Victoriabeslag:
Meng de amandelen, hazelnoten, suiker en eiwit met elkaar en bak ze, op een met bakpapier beklede bakplaat, circa 10 minuten goudbruin in de oven op 180 C. Laat de amandelen afkoelen.

Klop de slagroom met de suiker stijf. Besmeer de afgekoelde vlaai ermee. Verdeel het victoriabeslag erover.

2 opmerkingen:

  1. Dank je wel voor dit heerlijke recept. Ga ik zeker eens uitproberen. Ik sluit af met een andere link van een website waar ik ook woorden plaatst. Wellicht ook een tip voor jou. Deel deze met een vriendin, maar als je op auteur aldaar druk kan je mij daar ook lezen.
    Je zit al in mijn leeslijsten hoor. Groet Tine.P.s ik kom vast en zeker eens terug want je hebt ook mooie blogs.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...