maandag 21 januari 2013

Spritzen

 

Wit koud winterweer, ijzel vanmorgen, heel veel sleetjes bij de peuterspeelzaal en fijn glibberen op de weg. Het vraagt om fijne binnenactiviteiten. En wat is dan leuker om te doen dan koekjes bakken. Gebak is namelijk wel erg lekker, maar elke week gebak gaat toch ook gauw vervelen, hoe lekker ze ook zijn, niet goed voor de lijn. Voor de verandering daarom deze keer maar eens koekjes gebakken. Op de website van 24Kitchen kwam ik dit recept tegen van spritzen. Ik zag het ook al bij meerdere blogs voorbij komen. Een simpel receptje, snel te maken en toch een heerlijk resultaat, wat wil je nog meer!

Photobucket
 
Spritzen
  • 1 vanillestokje
  • 320 g zachte boter
  • 200 g basterdsuiker
  • 1 ei
  • 400 g bloem
  • zout
Verwarm de oven voor op 150 ºC.
Halveer het vanillestokje in de lengte en schraap het merg eruit.
Wrijf de boter met de suiker en het vanillemerg glad. Meng met het ei erdoor en kneed de bloem erdoor tot er een zacht deeg ontstaat.
Schep het deeg in een spuitzak met gekarteld spuitmondje.
Spuit spritzen op een met bakpapier beklede bakplaat en bak ze in de oven in circa 17 minuten goudbruin en gaar.
 
Bron: Rudolphs Bakery
 
Opmerking: Zorg er wel voor dat de boter goed zacht is voordat je het gaat verwerken, dan kun je ze beter verwerken met de spuitzak. De eerste keer was de boter bij mij nog te koud en toen moest ik behoorlijk wat kracht zetten om er wat uit te krijgen. Na een aantal mislukte pogingen alles gewoon weer terug gedaan in de kom, nog even doorgekneed tot een heel zacht deeg en toen gewoon weer opnieuw begonnen. De aanhouder wint!

3 opmerkingen:

  1. Ze zien er mooi ut. Ik heb nog nooit zelf spritsen gemaakt. Ook maar eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmm, spritzen! Bij mij spreiden ze altijd verschrikkelijk uit als ik ze bak, heb je hier een oplossing voor?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat probleem ken ik niet. Ik krijg zelf de boter vaak niet zacht genoeg, waardoor het spuiten vaak vrij lastig is. Misschien iets meer bloem gebruiken? Wordt het deeg wel wat vaster van!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...