maandag 28 januari 2013

Arretjescake


 
Een van die dingen die ons pap vroeger maakte toen wij nog kinderen waren was arretjescake. Het was altijd een feest, al zat je na een stukje al behoorlijk vol omdat het zo machtig was. Het oorspronkelijke recept was met rauwe ei, en dat vind ik zelf persoonlijk niet zo'n goede keuze. Ik heb het wel eens zo gemaakt,
en dan aubain marie geklopt bij de boter, ging ook goed maar toch ben ik altijd op zoek geweest naar een recept van deze cake zonder ei.
Een jaar of wat geleden las ik ergens dat je de ei ook goed kon vervangen door vanillevla. Toen meteen uitgeprobeerd en inderdaad dat smaakte ook erg goed! En was bovendien ook nog geschikt voor zwangere vrouwen. Helemaal oke.
Nu kwam ik laatst een recept tegen bij Rudolphs Bakery waarin het ei vervangen is door gesmolten chocolade. Nog beter en lekkerder ook nog volgens Dirk, maar die is dan ook een echte chocoladeliefhebber! Zelf vind ik de variant met vanillevla iets smeuiger en lekkerder, maar ik heb er wel weer een fan bij, want mijn schoonmoeder wilde al meteen komen proeven. Hieronder het recept.

Ingrediënten

Photobucket

Arretjescake

  • 150 g boter
  • 50 g pure chocolade
  • 200 g bruine basterdsuiker
  • 60 g cacaopoeder
  • 200 g volkorenkoekjes

Extra nodig

  • boter om in te vetten
  • bakpapier
  • cakevorm
 
Photobucket
Smelt de boter en smelt de chocolade.
Vet een cakevorm in met boter en leg er bakpapier in.
Meng de boter met de basterdsuiker en cacaopoeder.
Breek de koekjes erboven, schenk de chocolade erdoor en roer goed door.
Schep het mengsel in een cakeblik en druk goed aan.
Laat de cake circa 2 uur opstijven in de koelkast.
Haal de cake uit de vorm, verwijder het bakpapier en snijd de cake in plakken.

Photobucket

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...